Het verminderen van overgevoeligheid bij autistische spectrumstoornis:
Voorlopige bevindingen ter evaluatie van het luisterprojectprotocol (een voorloper van het Safe and Sound protocol)
De studie “Reducing Auditory Hypersensitivities in Autistic Spectrum Disorder: Preliminary Findings Evaluating the Listening Project Protocol” onderzoekt de effectiviteit van het Listening Project Protocol (LPP) bij kinderen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS) om auditieve overgevoeligheden te verminderen. LPP is ontworpen om de neurale regulatie van de middenoor spieren te verbeteren, die essentieel is voor de verwerking van menselijke spraak en sociale communicatie. Het onderzoek bestaat uit twee proeven waarbij het LPP vergeleken wordt met controlegroepen.
Belangrijkste Punten:
1. Deelnemers: Kinderen met ASS-diagnose zonder geschiedenis van aanvallen. De proeven bestonden uit verschillende groepen: een gefilterde muziekgroep en controlegroepen (hoofdtelefoon zonder muziek in Proef I, ongefilterde muziek in Proef II).
2. Interventie: De interventie bestond uit vijf sessies van ongeveer 45 minuten per dag, waarbij deelnemers via hoofdtelefoons naar akoestische stimulatie luisterden. LPP gebruikte gefilterde muziek om de neurale regulatie van het middenoor te trainen.1. Deelnemers: Kinderen met ASS-diagnose zonder geschiedenis van aanvallen. De proeven bestonden uit verschillende groepen: een gefilterde muziekgroep en controlegroepen (hoofdtelefoon zonder muziek in Proef I, ongefilterde muziek in Proef II).
3. Metingen: Verbeteringen werden beoordeeld via ouderlijke vragenlijsten en gedragsbeoordelingen. De focus lag op veranderingen in auditieve gevoeligheid, spraak, en sociale interactie.
4. Resultaten Proef I: Vergeleken met de hoofdtelefoon-groep, toonde de LPP-groep significante verbeteringen in auditieve gevoeligheid, spontane spraak, luisteren en gedragsorganisatie.
5. Resultaten Proef II: In vergelijking met de ongefilterde muziekgroep, toonde de LPP-groep significante verbeteringen in auditieve gevoeligheid en emotionele controle. De effecten op spontane spraak, luisteren en gedragsorganisatie leken gerelateerd aan het luisteren naar muziek, ongeacht filtering.
6. Uitkomst: De studie ondersteunt de effectiviteit van LPP bij het verminderen van auditieve gevoeligheid bij kinderen met ASS. Deze resultaten zijn in lijn met de polyvagale theorie. De unieke bijdrage van LPP lijkt het verminderen van auditieve overgevoeligheid te zijn, met bijkomende verbeteringen in sociaal gedrag bij kinderen die verbetering tonen.
7. Beperkingen: De studie vertrouwde op subjectieve ouderlijke rapportages en had te maken met diverse variabelen zoals andere behandelingen die kinderen ontvingen. Bovendien waren de deelnemers jong en ernstig getroffen door ASS, wat de algemene toepasbaarheid van de resultaten kan beïnvloeden.
8. Toekomstige Richtingen: Toekomstig onderzoek zou zich moeten richten op het verder valideren van LPP en het begrijpen van de onderliggende mechanismen, mogelijk door objectieve metingen van de middenoorfunctie.
Vragen ter Overweging:
1. Hoe beïnvloedt LPP de neurale regulatie van het middenoor bij kinderen met ASS en hoe draagt dit bij aan verbeteringen in auditieve gevoeligheid en sociaal gedrag?
2. Kunnen de resultaten van deze studie worden toegepast op oudere of minder ernstig getroffen kinderen met ASS?
3. Op welke manier kunnen toekomstige studies de objectieve meting van de middenoorfunctie integreren om de effectiviteit van LPP verder te onderzoeken en te valideren?
Stephen W. Porges, Olga V. Bazhenova, Elgiz Bal, Nancy Carlson, Yevgeniya Sorokin, Keri J. Heilman, Edwin H. Cook en Gregory F. Lewis
Frontiers in Pediatrics, 2014; 2:80
In een tweede peer-reviewed studie ervoeren kinderen met autismespectrumstoornis (ASS) die een vroege versie van de SSP gebruikten significante verbeteringen in emotionele organisatie, luisteren, spontane spraak en gehoorgevoeligheden.
Lees het volledige Engelstalige onderzoek